Detalls Notícia

Entrevista a Leonel Morales i Juan LagoTornar

Leonel Morales i Juan LagoDesprés de les primeres jornades eliminatòries del Premi Internacional Pianístic de Paterna, repassem amb Leonel Morales i Juan Lago, membre del jurat i director Artístic del premi respectivament, les principals claus del procés de selecció dels futurs concertistes.

Hui hem escoltat a una vintena de pianistes, quins elements té en compte el jurat?

La veritat és que en la fase eliminatòria són els propis pianistes els que s'eliminen. El nivell és molt alt en esta primera edició, inclús per als concursants més modestos, així que procurem garbellar als concursants en funció del que ens transmeten, els errors que puguen cometre i la passió que demostren enfront del piano. Al cap i a la fi, durant les fases eliminatòries es descarta a una gran quantitat de participants, pel que no s'apliquen criteris molt estrictes, cosa que sí que succeïx en la semifinal.

La dificultat de la peça, en quina mesura determina la valoració?

Evidentment la complexitat de les obres es té en compte –explica Juan Lago- però l'execució i la passió amb què el concursant interpreta l'obra poden ser igual d'importants. De fet, una obra senzilla pot resultar sublim si, a l'executar-la perfectament, s'aconseguix l'evasió de qui l'escolta. Això és fer art amb el piano.

En este sentit, no basta amb una tècnica perfecta?

Evidentment. No es tracta de tocar les tecles de forma mil•limètrica, sinó d'interpretar una obra en el seu context i sentir-la tal com la va compondre el seu autor. Estem acostumats a escoltar la música clàssica davall els condicionants culturals de la nostra època, però hem de tindre en compte que moltes obres es van compondre fa segles i, en la interpretació del piano, esta circumstància ha de traslladar-se en l'execució. Per això, a més, el programa exigix que interpreten obres clàssiques, del barroc i de lliure elecció, perquè demostren la seua versatilitat en totes les disciplines.

Eixa conservació de l'essència musical original no permet, llavors, espai a la transgressió…

En tot cas en les peces de lliure elecció. No obstant això, com hem dit abans, es tracta de mantindre l'esperit de qui va compondre l'obra i recuperar-ho en tots els seus matisos. Això no impedix que hi haja grans intèrprets que s'atrevisquen a trencar motles, però en els concursos de piano predomina la valoració conservadora.

Aconseguir l'èxit en l'univers pianístic és molt difícil, però, fan falta característiques essencials?

Sempre apunte el mateix –Indica Leonel- els quatre pilars fonamentals per a aconseguir ser un pianista d'èxit són el talent, l'estudi, el suport de la família i el mestre. L'entorn ha de ser el més favorable possible, perquè des de ben xicotets s'impregnen de la cultura clàssica. Per això mai cal deixar d'animar-los i de ser ferms quan han d'estudiar i practicar les partitures.